Nordic Soda
Producent af kulsyrepatroner udvikler skalerbar webshopløsning og løser logistikudfordringer
Baggrund og motivation
Nordic Soda fremstiller og sælger kulsyrepatroner til danskvandmaskiner til hjemmebrug. Virksomheden blev stiftet i 2016 og færdiggjorde i 2019 et nyt produktionssetup i Skovlunde.
På kort tid har Nordic Soda opbygget et stort forhandlernetværk. Kulsyrepatronerne sælges fra 200-300 købmænd, tankstationer mv. over hele Danmark. Virksomheden beskæftiger i dag fem mand inden for produktion, salg og markedsføring.
Nordic Sodas værditilbud til kunderne består primært i, at det skal være nemt at købe patronerne og skifte dem ud. Forbrugerne slipper for at skulle i specialbutikker, og de brugte patroner sendes retur via forhandlerne, når nye købes.
Ambition om øget websalg støder på udfordringer
Nordic Soda sælger også via en webshop, der i 2020 stod for en meget lille andel af salget. Vælges webshop-løsningen, distribueres produkterne til kunderne via pakkeshops.
Virksomheden har imidlertid store vækstambitioner i både Danmark og udlandet, og tanken er, at der skal bygges en skalerbar webshopløsning med et attraktivt tilbud til kunderne, således at forretningsmodellen også kan anvendes til eksport. Der er dog flere udfordringer, der skal løses, hvis salget via webshoppen skal boome:
- Webshoppen skal gøres mere intuitiv og nem at anvende for forbrugerne.
- Nordic Soda skal have udviklet en bedre logistikløsning i forhold til at få tomme flasker retur via pakkeshops.
- Kunderne skal ”oplæres” i at huske at genbestille nye flasker, før de eksisterende løber tør for kulsyre.
Nordic Soda kommer i kontakt med digitalt konsulenthus
Ledelsen i Nordic Soda havde i et stykke tid overvejet, hvordan de skulle komme videre med webshoppen, da de blev kontaktet af en strategisk rådgiver i det digitale konsulenthus Charlie Tango, som ledelsen kendte i forvejen.
Charlie Tango havde modtaget en bevilling fra Industriens Fond til et genstartNU-projekt, der havde til formål at hjælpe mindre virksomheder med digital transformation. Efter en kort snak om Nordic Sodas udfordringer og ambitioner med webshoppen, besluttede ledelsen at sige ja til at deltage i forløbet.
Samarbejdet med Charlie Tango betød, at Nordic Soda blev en del af et forløb med 19 andre virksomheder, der omfattede:
- Fem webinarer med inspirationsoplæg om digitale teknologier og værktøjer.
- Et spor med 1-1 sparring og rådgivning af hver virksomhed.
Analyse af hver af de 20 virksomheders digitale tilstedeværelse.
Tilpasning af forretningsmodellen
Nordic Soda deltog i alle webinarer, som de generelt oplevede som relevante og inspirerende. Virksomhedens ledelse havde specielt glæde af oplæg fra eksperter om søgemaskineoptimering (SEO) og digitale brugeroplevelser (UX). Webinarerne var også godt tilrettelagte på den måde, at de gav input til, hvordan man kan komme i gang med digitale værktøjer på forskellige niveauer – og med forskellige budgetter og forudsætninger.
Det var dog især i den individuelle del, der gjorde, at Nordic Soda fik nyttige input til at løse deres udfordringer med webshoppen.
Der blev i alt afholdt tre workshops med Nordic Sodas ledelse, der havde til formål at give inspiration og udvikle en handleplan for udvikling af webshoppen.
På den første workshop fik Nordic Soda en introduktion til gængse ting, der skal være styr på i en webshop. Det gælder fx søgemaskineoptimering og opbygning af et troværdigt brand (bl.a. gennem anmeldelser). Samtidig forsøgte parterne på workshoppen sammen at identificere de vigtigste udfordringer i udviklingen af webshoppen og prioritere fokus i forløbet.
Brugerrejsen på webshoppen kortlægges sammen med UX-eksperter
På workshop 2 gennemgik UX-eksperter fra Charlie Tango brugerrejsen for brugere af Nordic Sodas eksisterende webshop. På workshoppen blev det klarlagt, hvor der opstår udfordringer i brugen af webshoppen – og forskellige løsningsmodeller til at gøre processen nemmere for kunderne blev udviklet, beskrevet på post-it og diskuteret. Herudover blev drøftet udfordringer knyttet til betalingssystemet og mulige abonnementsløsninger.
Efter workshoppen arbejdede Nordic Soda videre med at undersøge muligheder i forskellige betalingsløsninger. Herudover udviklede ledelsen en mockup i form af en powerpoint, der illustrerede et bud på opbygningen af den nye webshop med afsæt i input fra workshop 2.
På den sidste workshop præsenterede Nordic Soda mockuppen og fik feedback fra Charlie Tangos rådgivere. Herudover hjalp Charlie Tango med forslag til leverandører, der er vant til at arbejde med mindre virksomheder i forhold til video, billeder og tekst til webshops.
Om forløbet
Tilpasning af |
Udvikling af webshopløsning, der kan booste virksomhedens salg. |
Output |
Udvikling af mockup for webshop og handleplan for test og implementering. |
Ressourcer |
50 timers rådgivning. |
Bidrag fra |
Ca. 100 timer fra tomandsledelse, herunder ressourcer til udvikling af mockup. |
Varighed |
2-3 måneder. |
Resultater
Efter forløbet stod Nordic Soda med en gennemarbejdet mockup og en konkret plan for at udvikle webshopløsningen.
Samtidig betød forløbet, at Nordic Soda har fået langt større indsigt i, hvad der er en logisk opbygning af en webshop, og hvordan virksomheden kan tackle de konkrete udfordringer knyttet til deres forretningsmodel. Det gælder fx logistikløsningen, og hvordan Nordic Soda skal styrke kommunikationen vedrørende genbestilling af flasker.
Virksomheden er nu i fuld gang med at omsætte de gode input til handling. Et andet resultat af forløbet er, at Nordic Soda er blevet introduceret til, hvordan man i praksis – via en særlig testside – kan teste brugernes adfærd og få feedback på en prototype online, før en webshopløsning færdiggøres.
Forventningen er, at Nordic Soda snart står med en langt mere intuitiv og brugervenlig webshop, der vil understøtte forretningsmodellen, skabe større kundeloyalitet og mere salg.
Nordic Soda har også brugt forløbet til i bestillingssystemet at sikre, at de får relevante data fra kunderne i forhold til, hvilken type af sodavandsmaskine og køleskab de har. Det gør, at Nordic Sodas produkter kan tilpasses de enkelte kunder bedre.
Mål om at mangedoble salget på webshoppen
Ambitionen er på kort sigt, at salget via webshoppen skal udgøre en substantiel del af forretningen. Og hvis skaleringen af webshopløsningen bliver en succes i Danmark, og logistikken kommer til at fungere, så er ambitionen også at udvikle en template til eksport.
Erfaringsopsamlingen på genstartNU gennemføres i et samarbejde mellem IRIS Group, Syddansk Universitet, PHA Consult og AMind. Casen gennemgår et samarbejde mellem Nordic Soda og rådgivningsvirksomheden Charlie Tango.